برای آنها که نمی‌نویسند - قسمت سوم

06-hoseinmahdion.jpgحسین مهدیون

از مهم‌ترین قسمت‌های یک نوشته می‌توان به ورودی آن اشاره کرد. ورودی یا به عبارتی دیگر سرآغاز و شروع نوشته، نقشی اساسی در جذب خواننده ایفا می‌کند. یک ورودی قوی می‌تواند در خواننده نوعی تعهد و تعلق خاطر نسبت به نوشته‌ی شما ایجاد کند و به گونه‌ای او را جذب کند که حتی اگر نوشته شما تا انتها هم، همانقدر قوی و پرمغز نباشد بازهم به خواندن شما ادامه دهد. ولی در مقابل اگر نوشته شما ورودی گیرائی نداشته باشد هرچقدر هم که در ادامه‌، مطلب شما خواندنی‌تر و جذاب‌تر باشد،‌ با خطر خوانده نشدن مواجه هستید. ورودی نوشته مانند قرار اول می‌ماند؛ شما اگر در قرار اول خوب و مقتدر ظاهر نشوید، هیچ‌گاه کار به قرار دوم نخواهد کشید.
از اهمیت ورودی داستان و نوشته همین بس که؛ ارنست همینگوی در داستان «پیر مرد و دریا»، ورودی داستانش را پانزده بار بازنویسی کرد تا سرانجام رضایت به انتشار آن داد.
البته لازم به ذکر است که صرفا یک ورودی قوی هرچند هم که خوب نوشته شود، بازهم نمی‌تواند دلیل کافی برای پایداری و نفوذ نوشته باشد. شما باید ریتم نوشته خود را کنترل کنید تا نقاط اوج و فرود را در نوشته به خوبی رعایت کنید. ورودی به نوعی نقش بازاریابی و جذب مشتری را برای نوشته شما ایفا می‌کند، اما شما باید تا انتها خواننده را از این انتخاب راضی نگه دارید، تا این اطمینان خاطر به او داده شود که با خواندن این متن وقت خود را تلف نکرده است.

برای آنها که نمی‌نویسند -  قسمت دوم
برای آنها که نمی‌نویسند -  قسمت اول