عکسی با شهرت اکس‌پی

aryan-mahdi.jpgمهدی آریان

شاید شما هم هروقت کامپیوترتان را روشن کردید و تصویر پیش‌فرض ویندوز xp را دیدید،‌از خودتان پرسیده باشید که آیا این عکس واقعی است؟ اگر واقعس است کجاست؟ نه واقعی نیست و تصویرسازی شده... اما نه؛ شاید واقعی باشد و...
این عکس واقعی است. بدون هر نوع دخالتی. عکسی از منظره‌ای که باعث شده یک عکاس از ماشین پیاده شود و این عکس را بگیرد.
در حقیقت این عکس متعلق به منظره‌ای است در ایالت کالیفرنیای آمریکا در شهر ناپا، شرق دره سونوما معروف به Bliss (برکت). عکس در سال ۱۹۹۶ گرفته شد و به عنوان تصویر پیشفرض زمینه ویندوز ایکس پی انتخاب شد. عکسی که تبدیل به آشناترین منظره و یکی از ۱۰ عکس محبوب و مشهور دنیا شد. ماکروسافت هنوز هم از این عکس برای پیش زمینه ویندوزهای جدید خود بهره می گیرد. شاید برایتان جالب باشه بدانید چه‌طور این عکس بوجود آمد.
xp (1).jpgچارلز اوریر (Charles O'Rear) که عضو انجمن نشنال جئوگرافیک است؛ در یک روز آفتابی در حال رانندگی از کنار جاده‌ای می‌گذشت، تا اینکه این منظره بسیار زیبا نظرش را جلب کرد. و چون مثل یک عکاس حرفه‌ای همیشه دوربینش را به همراه دارد از ماشین پیاده می‌شود و از این منظره عکس می‌گیرد. او می گوید با اینکه عجله داشتم اما در کناری توقف کردم و دوربینم را برداشتم و این منظره را که مشاهده می‌کنید ثبت کردم. (۱۹۹۶ میلادی)
عکسی که، ظرف مدت کوتاهی در سر تا سر دنیا از طریق سیستم عامل ویندوز اکس‌پی در جهان منتشر شد و به معروف‌ترین عکس دنیا تبدیل شد. تصویر فوق چهره‌ی عکاس این عکس ساده و در عین حال جذاب هست. عکسی که از ترکیب آسمان و یک تاکستان سبز (باغ انگور) تشکیل شده. با یک ترکیب‌بندی بسیار ساده و اما در عین حال زیبا.
چارلز اوریر درست ۱۰ سال بعد در نوامبر ۲۰۰۶، بار دیگر از این منطقه عکس گرفت که در زیر می‌بینید.
xp (3).jpg